تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

مروری بر کتاب «احادیث کاشی‌های زرین فام حرم مطهر امام رضا (ع)»

  • کد خبر: ۹۲۹۹۸
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مروری بر کتاب «احادیث کاشی‌های زرین فام حرم مطهر امام رضا (ع)»
کتاب «احادیث کاشی‌های زرین فام حـرم مطهــر امام رضا (ع)»، اثر مشترک بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و سـازمــان کتابخــانه ها، مــوزه هــا و مرکــز اسناد آستان قدس رضوی است که به همت عبدا... قوچانی گردآوری شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کاشی‌های حرم مطهر افزون بر زیبایی خیره کننده و اعجاب آور خود، از دیرباز حامل پیام‌های آسمانی بوده اند که عالمان و فرزانگان از میان آیات قرآن و احادیث پیامبر و ائمه معصوم (ع) گلچین کرده اند و پس از آن با خامه استادان بزرگ خط، تحریر یافته است.

در میان کاشی‌های گوناگون حرم مطهر امام رضا (ع)، کاشی‌های زرین فام، ارزشمندترین آن هاست؛ چه به لحاظ تکنیک ساخت و چه از نظر غنای محتوای کتیبه و متن. احادیث کاشی‌های زرین فام حرم مطهر امام رضا (ع) از مستندترین مجموعه حدیث‌هایی است که هنرمندان بزرگ ایرانی از قرن هفتم و هشتم قمری برای تزیین دیوار‌های اطراف مضجع شریف امام رضا (ع)، آن‌ها را به کار گرفته اند.

متن این احادیث باتوجه به قدمت کاشی ها، بسیار حائز اهمیت است. احادیث مندرج بر روی این کاشی‌ها را باتوجه به اینکه از زمان نگارش تغییری در آن‌ها رخ نداده است، می‌توان سند دست اول درنظر گرفت.

کتاب «احادیث کاشی‌های زرین فام حـرم مطهــر امام رضا (ع)»، اثر مشترک بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و سـازمــان کتابخــانه ها، مــوزه هــا و مرکــز اسناد آستان قدس رضوی است که به همت عبدا... قوچانی گردآوری شده است.

کاشی‌هایی که در این کتاب چاپ شده، مجموعه کاشی‌هایی است که از دیوار‌های اماکن متبرک حرم مطهر رضوی جدا شده است و در موزه آستان قدس رضوی محفوظ است.

در بخش اول کتاب، ابتدا با نگاهی کوتاه به پیشینه کاشی‌های زرین فام، مشخصات و ویژگی‌های برخی از این نوع کاشی‌ها در اماکن و موزه‌های مختلف دنیا بیان شده است. سپس مهم‌ترین کاشی کاران حرم مطهر رضوی تا اکنون معرفی شده اند و در ادامه، آن بخش از کاشی‌های موزه که تاریخ ساخت داشته اند، از این منظر بررسی شده است.

در بخش دوم کتاب که بیشترین قسمت این پژوهش به آن اختصاص یافته است، ۳۵۲قطعه از کاشی‌های موجود در گنجینه کاشی آستان قدس رضوی معرفی شده است.

نویسنده کتاب «احادیث کاشی‌های زرین فام حرم مطهر امام رضا (ع)»، در فرایند رسیدن به اهداف خود با مراجعه به منابع معتبر و بهره گیری از مطالعات میدانی؛ مشخصات و ویژگی‌های برخی از این نوع کاشی‌ها در اماکن و موزه‌های مختلف دنیا و نیز مهم‌ترین کاشی کاران حرم مطهر رضوی را معرفی کرده است.

«احادیث کاشی های زرین فام حرم مطهر امام رضا (ع)» | نوشته: عبدا... قوچانی | نشر آستان قدس رضوی | قیمت: ۱۹۰ هزار تومان
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->